Teknisk gennemgang af motorcykel

I denne artikel “teknisk gennemgang af motorcykel” gennemgår vi alt det du skal kunne svare på til den praktiske prøve når du tager kørekort til motorcykel.

Styretøj

  • På den øverste del af styretøjet – som kaldes gaffelkronen, skal alle bolte være ordentlig fastspændt – da der ikke må forekomme slør. Dette kontrolleres ved at fastspænde forhjulet mellem benene, og dreje styret til højre og venstre – der må ikke forekomme lyde som indikerer at noget sidder løst.
  • Kronrørslejet må ikke kunne give sig – dette tjekkes ved at holde fast i styret og trække det frem og skubbe det tilbage. Videre kan det kontrolleres ved at tage fat i gaffelbenet og trække frem og skubbe tilbage – her må der hverken forekomme slør eller lyde som indikerer at noget sidder løst.
  • Tjek også at der ikke forekommer slør omkring samlingen ved teleskoprørene – dette gøres ved at tage fat under samlingen, så langt nede som muligt og dernæst rykke frem og tilbage.
  • Sørg for at forhjulet er fastspændt ordentligt – her skal du undersøge om akslen er fastspændt og dette gøres ved at holde fast i hjulet med den ene hånd og forgaflen med den anden hånd og rykke frem og tilbage.
Styretøj
Hjul, dæk og fælge

Hjul, dæk og fælge

  • Undersøg hvorvidt fælgene er intakte og hjulene ikke er ekset.
  • Dæktrykkene skal være korrekte – det korrekte dæktryk finder du i instruktionsbogen, videre må der ikke være hverken revner eller buler i dækket.
  • Dækkenes slidindikatorer skal være 1 mm høje.
  • Kontroller at dækkene er monteret i den korrekte rotationsretning/omløbsretning.

Støddæmpere og fjedre

  • Først låser man forbremsen, dernæst sætter man begge hænder på styret, holder forbremsen nede, og trykker ned så forgaflen trykkes sammen, på vej op slipper du forbremsen, og motorcyklen skal herefter falde til ro. Samtidig kan du kontrollerer at der ikke er olie eller andet som ligger sig i gaffelbenets samling – der skal være rent og pænt. Videre må der ikke forekomme knirkelyde fra fjedrene. Bagfjedrene tjekkes ved at sætte hånden på den bagerste del af motorcyklen – herefter trykker du ned og slipper, og motorcyklen skal falde til ro – og igen må der ikke forekomme nogen knirkelyde.

Styret og bremser

  • Styret skal være forsynet med knopper på begge sider, drej styret fra side til side for at sikre at dine hænder ikke kan komme i klemme på eksempelvis tanken.
  • Både for- og bagbremse er hydrauliske bremser (et hydraulisk system), der er væskebeholdere til dem begge og til bagbremsen skal du sørge for at væskebestanden er mellem minimum og maksimum. Forbremsen har et skueglas hvor man kan se om hvorvidt væsken er fyldt op.
  • Tjek at forgrebet er intakt og at der en frigang på ca. er 1 cm så bremseklodserne ikke hænger.
  • Tjek tætheden i systemet ved at trykke grebet hårdt og hurtigt ind – så fastholder du grebet og konstaterer at grebet ikke falder ved vedvarende tryk, såfremt det falder – er der tegn på utætheder.
  • Hold bremsetrykket på forbremsen (den må maksimum kunne trykkes ⅔ ind) og følg slagen fra væskebeholderen ned til kaliberen – her må der ikke være tegn på væskeudslip. Foretag samme manøvre med bagbremsen – vær opmærksom på at bagbremsen maksimum skal kunne trykkes 2-3 cm ned til bremse punktet er nået, videre skal du sikre at der er en skridsikker overflade som er i niveau med fodhvileren.

Motor og udstødning

  • Start motoren og drej forsigtigt på gashåndtaget – nu skal du konstaterer at motoren lyder som den skal og at der ikke kommer hverken sort eller blå røg ud fra udstødningen. Tjek at udstødningen sidder ordentligt fast – ved at trykke let på den med foden.
  • Kontrol af motorolie: du skal kontrollere at der ikke drypper olie fra motoren eller andre steder – da dette både kan være miljø- og brandfarligt.
  • Tjek at der er olie på motoren – dette er forskelligt fra motorcykel til motorcykel – nogen har et skueglas andre en oliepind, dette kan ses instruktionsbogen.
  • Kølervæsken tjekker du på ekspansionsbeholderen – kølervæskestanden skal være mellem minimum og maksimum.
Kæden

Kæden

  • Sørg for at kæden er velsmurt og hverken sidder for løst eller stramt – hvilket er forskelligt fra motorcykel til motorcykel (der bør sidde en på motorcyklen når dette tjekkes). Du kan orientere dig om hvordan kæden skal være justeret i køretøjets instruktionsbog.
  • Sørg for at kædens led er intakte.
  • Kransen som kæden kører på skal være i god stand – takkerne skal være spidse og intakte.

Displayet/instrumenter

  • ABS-bremser (Anti Lock braking system) er et sikkerhedssystem, der sørger for at motorcyklens hjul ikke blokerer. Den gule ABS lampe lyser altid de første meter man kører, herefter slukker den – såfremt den ikke slukker, er der noget galt med ABS-bremsen.
  • Alle lamper i displayet skal være slukket når man kører – såfremt de ikke er det, er dette en indikation på at der er noget galt.
  • På venstre side af styret finder du knapperne til lyset og blinklyset samt hornet. Hornet skal have en konstant klar tone – og må ikke spille nogen melodier.
  • På højre side af styret finder du havariblinket – det er ikke et lovkrav på motorcykler, men du finder det alligevel på de fleste motorcykler. Over havariblinket er start og stop knappen – normalt stopper man ikke motorcyklen med stopknappen, men ved at dreje på nøglen. Stop knappen bruges hvis man vælter eller kan se at der er andet galt. Placeringen af start- og stop knappen kan variere fra motorcykel til motorcykel.

Lygter

  • Lovkravet til lygterne: positionslyset skal kunne ses på 300 meters afstand, nærlyset skal oplyse vejen mindst 30 meter og skal falde med 1 centimeter per meter.
    Baglygten skal kunne ses på 300 meteres afstand og nummerpladelygten skal kunne oplyse nummerpladen på minimum 20 meter, men gerne mere.
    Der skal være en rød refleks – og denne må ikke være trekantet.
    Du skal også sørge for at alle fire blinklys virker – de må højst blinke 1 til 2 gange per sekund og de skal kunne ses i kraftigt solskin.
    Til sidst skal du undersøge om bremselyset virker – dette kan gøres ved at sætte en hånd ca 15 centimeter fra baglygten og trykke på bremsen med den anden hånd. Nu skal bagbremsen gerne lyse væsentligt mere op, gentag denne process med bagbremsen, så ved du at bremselyset virker.